4285:Ustaz TM Fouzy mar1715

March 20th, 2015

Kuliah maghrib  kitab Hikam-_”-hikam ms326 bab doa munajat ibnu attaillah-doa 29” di masjid Kassim bersamaan 27hb jamadil awal1436H

4284:Ustaz TM Fouzy mar1015

March 20th, 2015

Kuliah maghrib  kitab Hikam-_”-hikam ms325 bab doa munajat ibnu attaillah-doa 27” di masjid Kassim bersamaan 20hb jamadil awal1436H

4288:Ustaz Drs Ahmad Dahri mar0715

March 20th, 2015

Kuliah duha sabtu  -itqhm  ahlul bait Rasulullah saw “_di masjid En naeem  bersamaan 16hb jamadil awal 1436H.

4283:Dr Firdaus Yahya mar1715

March 19th, 2015

Kuliah maghrib halal dan haram(dr Yusuf Qardhawi_edaran -Pustaka National ) _ms283 -tiada perbujangan dlm islam bhg2 “di masjid Darul aman bersamaan 25hb jamadil awal 1436H selasa

4293:Ustaz Abu Bakar Sidik mar1615

March 16th, 2015

Kuliah maghrib setiap isnin dgn syarah -” Kitab Syamail Muhammadiyah-  _ms44 _bab kehidupan Rasulullah saw hadith pertama” di masjid en Naeem bersamaan 26hb jamadilawal  1436H
nb mar09hb no kuliah  ust on leave 

4281:Sohibus Somahah Dr Mohd Fatris Bakaram mar1515

March 16th, 2015

Kuliah Tafsir setiap ahad lepas maghrib– Kisah Kisah Dalam Al Quran_surah an_nisaa ayat2_4 ” di masjid Darul Makmur bersamaan 25hb jamadil awal 1436H

https://youtu.be/moV6Yepw7sQ

Perbetulan dari  Sohibus Somahah  Dr. Md Fatris Bakaram
Fatris Bakaram Izinkan saya memaklumkan bahawa terdapat kesilapan fakta di dalam kuliah saya ini.

Saya telah tersilap menyatakan bahawa anak-anak yatim termasuk di dalam golongan asnaf zakat. Sebenarnya golongan anak yatim tidak termasuk salah satu daripada lapan asnaf tersebut. Ini merujuk kepada ayat 60 Surah al-Taubah.
Walaubagaimanapun, anak-anak yatim layak menerima zakat jika mereka termasuk golongan fakir atau miskin.
Lanjutan daripada itu, satu lagi kesilapan saya ialah kenyataan saya bahawa anak-anak yang kematian bapa layak menerima zakat kerana menepati definisi syara’ mengenai istilah “yatim”, sedangkan anak-anak yang kematian ibu tidak diberikan peruntukan zakat kerana mereka tidak diistilahkan “yatim” menurut definisi fiqh. Saya tersilap dalam menyatakan demikian.
Yang sepatutnya saya nyatakan adalah, anak yatim itu ialah anak kecil lelaki atau perempuan yang belum baligh yang kematian bapanya. Dengan itu amanah penjagaan dan nafkahnya, menurut syara’, berpindah kepada walinya. Sedangkan anak yang kematian ibu, walaupun disebut masyarakat Melayu sebagai anak yatim, tidaklah dianggap yatim dalam perspektif syara’. Tanggungjawab penjagaan dan nafkahnya tetap bersama bapanya.
Dengan penuh rasa rendah hati, saya memohon maaf di atas kesilapan ini. Sesungguhnya saya hanyalah seorang manusia.

4279:ustaz Hafizh Rapi’ee mar1415

March 15th, 2015

Syarahan dgn tajuk _”Menghakis syubhat golongan anti hadis-” di masjid alistiqamah bersamaan 24hb jamadil awal 1436H

4280:Ustaz Nur Qamarul Muhammad mar1515

March 15th, 2015

Kuliah dhuha(9.30 pg) ahad di Masjid enNaeem- Syarah Hijrah dan Kitab Fathul Baari jilid2  ms481-menyuci kemaluan wanita ”  dan figur Rasulullah – topi besi  rasulullah saw _ bersamaan  24hb jamadil awal 1436H

4278:Ustaz Drs Ahmad Dahri mar0415

March 13th, 2015

Kuliah isyaaa masjid al taqua syarah mukhtasar riyadh us saliheen  _tercela orang yang meminta_setiap rabu bersamaan 14hb jamadil awal1436H

4149:Sohibus Somahah Dr Mohd Fatris Bakaram dec0714

March 13th, 2015

Kuliah Tafsir setiap ahad lepas maghrib–Masaalah solat jama’ dan qasar di RUMAH(musafir) dan Kisah Kisah Dalam Al Quran_surah ali imraan ayat 98-99 ” di masjid Darul Makmur bersamaan 15hb safar 1436H

Kuliah Tafsir bersama Tuan Mufti Ust Fatris Bakaram

Bismillah
Sblm klas bermula, spt mana biasa, Ust akan menjawab soalan yg ditanya jemaah (hmm dorang pakai apa utk bertanya ehk? Pakai kertas, PM, sms atau whatsApp ehk?)

Soalan ttg solat Jamak (mcm soalan Chickadees tapi bila dihuraikan, MasyaAllah….i lap u Ust….dan huraian ni pon berdasarkan pandangan Mazhab Syafie jer. Blom yg lagi 3 lagik)

• Mukim = tempat tinggal
• Safar = perjalanan
• Pendapat jauhnya 2 marhalah = 81 , 83 atau 89 km
• Jamak = cantum
° Qasar = potong/pendek

Beberapa senario:-

S1) bole jamak sblm kluar rumah?

J1) bole dgn syarat. Bila masuk solat kedua, sudah kluar rumah.
Contoh: Awak solat zohor pukul 3 ptg (3 pagi bukan zohor tau!). Kemudian jamak Asar sekali 4 rakaat. Lalu kluar Safar. Tapi jk awak masih blom kluar bila waktu Asar sudah masuk, tak bole jamak.

S2) bole jamak stlh sampai dirumah?

J2) bole dgn syarat. Bila masuk solat kedua, blom sampai rumah.
Contoh: Awak blom solat maghrib & yakin bole sampai ke rumah. Tetiba sangkut kat Customs Johor. Sampai rumah jam 9mlm. Awak bole solat jamak Maghrib 3 rakaat & Isyak 4 rakaat.

S3) bole qasar sblm sampai dirumah?

J3) bole dgn syarat. Slama mana masih di luar negeri, bole Qasar.
Skali lagi Qasar itu potong atau pendekkan jumlah rakaat. Dan Qasar bila sudah melepasi batasan negeri.
Contoh: Awak masih di JB, tak melebihi 2 marhalah. Tapi ndak solat jamak & dibolehkan Qasar, kerana masih dlm Safar.

Menurut Mazhab Syafie, bole solat jamak & qasar jk tak melebihi 4 hari (tak termasuk hari masuk dan klua),
Contoh: Awak masuk KL hari Isnin, tak kira. Pd hari Selasa – Jumaat, bolehlah solat jamak dan Qasar. Hari Sabtu kluar, tak kira.
Maximum 18 hari dibolehkan menurut Mazhab Syafie, jk tanpa niat utk tinggal melebihi 4 hari.

• Bole jamak dan Qasar jk sentiasa berpindah tempat melebihi 4 hari.
Contoh: 3 hari di Melaka, kluar lagi. 2 hari di KL, Safar lagi. 4 hari di Kelantan. Setiap kali berpindah tempat, masih bole solat Jamak dan Qasar.

DAN KALAU RAGU2, BUAT SPT BIASA

Setelah puas jemaah Yishun dihidangkan ilmu Fiqh ni, Mufti pon sambung kuliah Tafsirnya….

‘?li `Imr?n:98 – Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu ingkarkan keterangan-keterangan Allah, padahal Allah sentiasa menyaksikan apa yang kamu lakukan?”
‘?li `Imr?n:99 – Katakanlah: “Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu menghalangi orang-orang yang beriman daripada menurut jalan jalan (ugama Islam), kamu hendak menjadikan jalan Allah itu bengkok terpesong, padahal kamu menyaksikan (kebenarannya)? “Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.

Ringkasannya:-

Org2 Madinah terdiri dari golongan Ansar daripada dua kaum utama, Aus dan Khazraj.
Sblm mrk beriman kpd Islam, dulu mrk berperang atas bermcm2 sebab. Hinggalah sampai akhirnya mrk beriman lalu hidup aman damai lagi bersatu.
Ketika lalunya sorg Yahudi, Shas Bin Shabir (minta kesahihan nama) yg benci melihat kemesraan antara 2 kaum Aus & Khazraj, yg dulunya bermusuhan. Lalu menyuruh pengiringnya supaya berkumpul dgn golongan Ansar tadi dan mencocok mrk supaya berbalahan kembali. Dan benar, hingga berdiri & gaduh 2 pemuda Aus & Khazraj termakan hasutan pengiring Shas.
Pertelagahan ini dilapor kpd Nabi saw yg menyusul ke Madinah. Dan kaum Ansar begitu marah melihat kedatangan beliau yg mau mendamaikan.
Tapi akhirnya deklarasi seorg Ansar yg mafhum nya di omputeh kan Tuan Mufti…..
“We started the day with hatred, but ended the day with love”

=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=

Meh kengkawan apa dapat kita pelajari dari kuliah Tafsir ni.
1) camna nak solat Jamak dan Qasar (skrg korang sibuk nak gi cuti melancong kan?)
2) Lihat kpd keadaan kita skrg ni saper penghasut di kalangan kita? Ada ciri2 keyahudian tak dlm diri kita? Sibuk nak kata si Yahudi begitu begini, kita muhasabah. Perangai Yahudi takmo ikot, suka laga2kan org.

Wallahu a’lam. Jk benar, dtg dari Allah. Jk salah, bukan dari Tuan Mufti tapi dari kedaifan saya yg memahami.
Sila perbetulkan jk bersalahan.

 next Sun 14/12, klas sambung. In a fortnight Sun 21/12, klas no have.

audio aja- klik bawah