4255:Ustaz Drs Ahmad Dahri feb2115

March 1st, 2015

Kuliah duha sabtu  -itqhm  kelebihan yg di berikan padaimam2 kaum shia “_di masjid En naeem  bersamaan 2hb jamadil awal 1436H.


4266:Ustaz Windu Wijaya feb2815

February 28th, 2015

Kuliah dhuha setiap jumaat 9.30pagi di Masjid EnNaeem -Kitab Tanbihul ghaffin_Peringatan bagi orang yg lalai _ms232_silaturahim bhg4 bersamaan 8hb jamadilawal 1436H

4253:Dr Firdaus Yahya feb2115

February 25th, 2015

  Ceramah dgn syarah ” cukup kan ilmu kita ” di masjid al Ansar bersamaan 3hb jamadil awal 1435h  sabtu.

4252:Sohibus Somahah Dr Mohd Fatris Bakaram feb2215

February 23rd, 2015

Kuliah Tafsir setiap ahad lepas maghrib– _surah ali imraan ayat 186-189-kisah bani israil  ” di masjid Darul Makmur bersamaan 4hb jamadil awal 1436H-

4269:Ustaz Sallim Jasman feb2215

February 22nd, 2015

Kuliah maghrib setiap ahad – fiqh man haji jld4 _bab Hadanah ms895 :syarat hak penjagaan anak2 -waris  bhg6..” __bersamaan 4hb jamadil awal 1436H  di masjid darul Ghufran

tar038:Ustaz Abdul Shafi Nurul Anwar feb1215

February 18th, 2015

Kuliah duha setiap khamis dgn syarah ”-Kurnia Rabbani Limpahan Rahmani _ms105_munafik (lanjutan)_ di masjid en naeem bersamaan 22hb rabiul akhir 1436H
ustaz on leave utk 1 bulan sampai mar26hb (mula kelas) 

4240:Sohibus Somahah Dr Mohd Fatris Bakaram feb1515

February 18th, 2015

 Kuliah Tafsir setiap ahad lepas maghrib–Kisah Kisah Dalam Al Quran_surah ali imraan ayat 181-185 (pinjaman pada ALLAH swt ”) di masjid Darul Makmur bersamaan 26hb rabiul akhir 1436H

4239:Sohibus Somahah Dr Mohd Fatris Bakaram feb1415

February 18th, 2015

Ceramah islam dgn syarah “ ”Benci,Marah,Rindu,Sayang – kerana Allah” di masjid al Istiqamah bersamaan 23hb rabiul akhir. 
Dapat merasa Cinta dan kasih sayang sesama saudara  kerana ALLAH swt 
1.aRasa hebat cinta ALLAH utk kita  1b sucikan hati 1c doa dan mohon 2a sangka baik 2b tengok kelebihan saudara kita 2c maaf kan saudara 3a ucapkan salam antara kita 3b beri hadiah 3c beritahu kita sayang pd saudara kita.

http://youtu.be/W-pwQqwwSkM part2
http://youtu.be/W-pwQqwwSkM part3
Audio aja klik bawah

4149:Sohibus Somahah Dr Mohd Fatris Bakaram dec0714

February 18th, 2015

Kuliah Tafsir setiap ahad lepas maghrib–Masaalah solat jama’ dan qasar di RUMAH(musafir) dan Kisah Kisah Dalam Al Quran_surah ali imraan ayat 98-99 ” di masjid Darul Makmur bersamaan 15hb safar 1436H

Kuliah Tafsir bersama Tuan Mufti Ust Fatris Bakaram

Bismillah
Sblm klas bermula, spt mana biasa, Ust akan menjawab soalan yg ditanya jemaah (hmm dorang pakai apa utk bertanya ehk? Pakai kertas, PM, sms atau whatsApp ehk?)

Soalan ttg solat Jamak (mcm soalan Chickadees tapi bila dihuraikan, MasyaAllah….i lap u Ust….dan huraian ni pon berdasarkan pandangan Mazhab Syafie jer. Blom yg lagi 3 lagik)

• Mukim = tempat tinggal
• Safar = perjalanan
• Pendapat jauhnya 2 marhalah = 81 , 83 atau 89 km
• Jamak = cantum
° Qasar = potong/pendek

Beberapa senario:-

S1) bole jamak sblm kluar rumah?

J1) bole dgn syarat. Bila masuk solat kedua, sudah kluar rumah.
Contoh: Awak solat zohor pukul 3 ptg (3 pagi bukan zohor tau!). Kemudian jamak Asar sekali 4 rakaat. Lalu kluar Safar. Tapi jk awak masih blom kluar bila waktu Asar sudah masuk, tak bole jamak.

S2) bole jamak stlh sampai dirumah?

J2) bole dgn syarat. Bila masuk solat kedua, blom sampai rumah.
Contoh: Awak blom solat maghrib & yakin bole sampai ke rumah. Tetiba sangkut kat Customs Johor. Sampai rumah jam 9mlm. Awak bole solat jamak Maghrib 3 rakaat & Isyak 4 rakaat.

S3) bole qasar sblm sampai dirumah?

J3) bole dgn syarat. Slama mana masih di luar negeri, bole Qasar.
Skali lagi Qasar itu potong atau pendekkan jumlah rakaat. Dan Qasar bila sudah melepasi batasan negeri.
Contoh: Awak masih di JB, tak melebihi 2 marhalah. Tapi ndak solat jamak & dibolehkan Qasar, kerana masih dlm Safar.

Menurut Mazhab Syafie, bole solat jamak & qasar jk tak melebihi 4 hari (tak termasuk hari masuk dan klua),
Contoh: Awak masuk KL hari Isnin, tak kira. Pd hari Selasa – Jumaat, bolehlah solat jamak dan Qasar. Hari Sabtu kluar, tak kira.
Maximum 18 hari dibolehkan menurut Mazhab Syafie, jk tanpa niat utk tinggal melebihi 4 hari.

• Bole jamak dan Qasar jk sentiasa berpindah tempat melebihi 4 hari.
Contoh: 3 hari di Melaka, kluar lagi. 2 hari di KL, Safar lagi. 4 hari di Kelantan. Setiap kali berpindah tempat, masih bole solat Jamak dan Qasar.

DAN KALAU RAGU2, BUAT SPT BIASA

Setelah puas jemaah Yishun dihidangkan ilmu Fiqh ni, Mufti pon sambung kuliah Tafsirnya….

‘?li `Imr?n:98 – Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu ingkarkan keterangan-keterangan Allah, padahal Allah sentiasa menyaksikan apa yang kamu lakukan?”
‘?li `Imr?n:99 – Katakanlah: “Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu menghalangi orang-orang yang beriman daripada menurut jalan jalan (ugama Islam), kamu hendak menjadikan jalan Allah itu bengkok terpesong, padahal kamu menyaksikan (kebenarannya)? “Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.

Ringkasannya:-

Org2 Madinah terdiri dari golongan Ansar daripada dua kaum utama, Aus dan Khazraj.
Sblm mrk beriman kpd Islam, dulu mrk berperang atas bermcm2 sebab. Hinggalah sampai akhirnya mrk beriman lalu hidup aman damai lagi bersatu.
Ketika lalunya sorg Yahudi, Shas Bin Shabir (minta kesahihan nama) yg benci melihat kemesraan antara 2 kaum Aus & Khazraj, yg dulunya bermusuhan. Lalu menyuruh pengiringnya supaya berkumpul dgn golongan Ansar tadi dan mencocok mrk supaya berbalahan kembali. Dan benar, hingga berdiri & gaduh 2 pemuda Aus & Khazraj termakan hasutan pengiring Shas.
Pertelagahan ini dilapor kpd Nabi saw yg menyusul ke Madinah. Dan kaum Ansar begitu marah melihat kedatangan beliau yg mau mendamaikan.
Tapi akhirnya deklarasi seorg Ansar yg mafhum nya di omputeh kan Tuan Mufti…..
“We started the day with hatred, but ended the day with love”

=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=

Meh kengkawan apa dapat kita pelajari dari kuliah Tafsir ni.
1) camna nak solat Jamak dan Qasar (skrg korang sibuk nak gi cuti melancong kan?)
2) Lihat kpd keadaan kita skrg ni saper penghasut di kalangan kita? Ada ciri2 keyahudian tak dlm diri kita? Sibuk nak kata si Yahudi begitu begini, kita muhasabah. Perangai Yahudi takmo ikot, suka laga2kan org.

Wallahu a’lam. Jk benar, dtg dari Allah. Jk salah, bukan dari Tuan Mufti tapi dari kedaifan saya yg memahami.
Sila perbetulkan jk bersalahan.

 next Sun 14/12, klas sambung. In a fortnight Sun 21/12, klas no have.

audio aja- klik bawah

2023:Ustaz Md Farid Ravi Abdullah

February 18th, 2015

Ceramah dgn tajuk -Musafir :solat Jamaa dan Qasar-