Archive for the ‘ceramah islam’ Category

4171:Dr Muhammad Haniff Hassan dec2714

Monday, December 29th, 2014

Ceramah khas  dgn syarah- ” Konflik Syria _memahami sejarah dan sikap yang saksama dan adil ” di masjid en Naeem bersamaan 6hb rabiul awal   1436 sabtu lepas isyak
utk lihat slide klik link - 
syria

 

4170:Sohibus Somahah Dr Mohd Fatris Bakaram dec2814

Monday, December 29th, 2014

Kuliah Tafsir setiap ahad lepas maghrib– _surah ali imraan ayat 143-147- islam menyuburkan keindahan kehidupan bukan meruntuhkan keindahan kehidupan ” sempena Maulid Nabi Muhammad saw di masjid Darul Makmur bersamaan 7hb rabiul awal  1436H-

Bismillah

Sambungan dari Surah al-Imran:143

Dan sesungguhnya kamu telah mengharap-harapkan mati Syahid (dalam perang Sabil) sebelum kamu menghadapinya. Maka sesungguhnya kamu (sekarang) telahpun menyaksikannya dan kamu sedang melihatnya (dengan mata kepala sendiri).

Sbhgn sahabat smcm jeles nak mati syahid dapat mati syahid dlm Perang Badar. Mk turun ayat di atas bila datangnya Perang Uhud dimana mrk dapat saksikan dgn sendiri.

Dlm Perang Uhud, tersebar brita Nabi tewas dibunuh. Manakala ada sahabat Nabi menyaksikan Nabi mmg terluka.

Anjuran bila bertemu org2 yg putus asa atau terperanjat dgn brita gempar, singkap kembali kisah Umar ra yg tidak dapat terima hakikat Nabi sudah wafat. Sahabat lain tidak berani menegur Umar ra. Akan tetapi disedarkan oleh Abu Bakar ra dgn membaca Surah Ali ‘Imran ayat 144 & kemudian diikuti pidato masyhurnya “Siapa saja yang menyembah Muhammad maka ketahuilah bahwa Muhammad telah tiada. Dan barangsiapa yang menyembah Allah, maka sesungguhnya Allah itu hidup dan tidak akan pernah mati.”

Maka dlm apapun ujian, sblm mintak kemenangan (rujuk pd ayat 143),
1) mintak ampun dari Allah
2) pendirian yg teguh, kena tabah dan sabar
3) mintak kemenangan

Mufti beri contoh:-
Bila berniaga, mencabar. Modal tak dapat balik. Kalau kuat smangat, carik jln perbaiki.
Jgn mudah merajuk. Pegi belayar 3 bulan.

• Jihad bukan perjuangan utk mati tapi utk menyuburkan kehidupan
• Org nak hendak kpd kemenangan perlu hidup utk teruskan perjuangan
• Seorg yg benar2 Muslim tidak ganggu org dgn lidah dan tangannya
• Jgn pandang remeh kebaikan walau sekecil mana

*Pesanan kpd kalangan jemaah yg bakal menjadi assatizah & pendakwah, jgn mendatangkan kemusnahan pd masyarakat

Wallahu a’lam (credit to mohd Nizam Nawawi

audio aja -klik bawah__

KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD S.A.W(ceramah islam)

Thursday, December 25th, 2014

KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD S.A.W.

Khutbah ini disampaikan pada 9hb Zulhijjah

Tahun 10 Hijriyang di Lembah Uranah, Gunung Arafah

Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah deign telti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan Kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kami lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya, kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan diatas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti dalam perkara-perkara kecil.

Wahai Manusia Sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka keatas kamu, maka mereka, juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam Susana kasih saying. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai kedalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai Manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-katku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikankanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah Ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahui bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.

Ingatlah, bahawa, kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggung jawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu Awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaaku.

Wahai Manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan ada lain agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, necaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah ALQURAN dan SUNNAHKU.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMu kepada hamba-hambaMU.

info/Ceramah islam @www.wirid.com sempena Maulid Nabi Muhammad shallallahu alaihi wasallam

4149:Sohibus Somahah Dr Mohd Fatris Bakaram dec0714

Monday, December 22nd, 2014

Kuliah Tafsir setiap ahad lepas maghrib–Masaalah solat jama’ dan qasar di RUMAH dan Kisah Kisah Dalam Al Quran_surah ali imraan ayat 98-99 ” di masjid Darul Makmur bersamaan 15hb safar 1436H

Kuliah Tafsir bersama Tuan Mufti Ust Fatris Bakaram

Bismillah
Sblm klas bermula, spt mana biasa, Ust akan menjawab soalan yg ditanya jemaah (hmm dorang pakai apa utk bertanya ehk? Pakai kertas, PM, sms atau whatsApp ehk?)

Soalan ttg solat Jamak (mcm soalan Chickadees tapi bila dihuraikan, MasyaAllah….i lap u Ust….dan huraian ni pon berdasarkan pandangan Mazhab Syafie jer. Blom yg lagi 3 lagik)

• Mukim = tempat tinggal
• Safar = perjalanan
• Pendapat jauhnya 2 marhalah = 81 , 83 atau 89 km
• Jamak = cantum
° Qasar = potong/pendek

Beberapa senario:-

S1) bole jamak sblm kluar rumah?

J1) bole dgn syarat. Bila masuk solat kedua, sudah kluar rumah.
Contoh: Awak solat zohor pukul 3 ptg (3 pagi bukan zohor tau!). Kemudian jamak Asar sekali 4 rakaat. Lalu kluar Safar. Tapi jk awak masih blom kluar bila waktu Asar sudah masuk, tak bole jamak.

S2) bole jamak stlh sampai dirumah?

J2) bole dgn syarat. Bila masuk solat kedua, blom sampai rumah.
Contoh: Awak blom solat maghrib & yakin bole sampai ke rumah. Tetiba sangkut kat Customs Johor. Sampai rumah jam 9mlm. Awak bole solat jamak Maghrib 3 rakaat & Isyak 4 rakaat.

S3) bole qasar sblm sampai dirumah?

J3) bole dgn syarat. Slama mana masih di luar negeri, bole Qasar.
Skali lagi Qasar itu potong atau pendekkan jumlah rakaat. Dan Qasar bila sudah melepasi batasan negeri.
Contoh: Awak masih di JB, tak melebihi 2 marhalah. Tapi ndak solat jamak & dibolehkan Qasar, kerana masih dlm Safar.

Menurut Mazhab Syafie, bole solat jamak & qasar jk tak melebihi 4 hari (tak termasuk hari masuk dan klua),
Contoh: Awak masuk KL hari Isnin, tak kira. Pd hari Selasa – Jumaat, bolehlah solat jamak dan Qasar. Hari Sabtu kluar, tak kira.
Maximum 18 hari dibolehkan menurut Mazhab Syafie, jk tanpa niat utk tinggal melebihi 4 hari.

• Bole jamak dan Qasar jk sentiasa berpindah tempat melebihi 4 hari.
Contoh: 3 hari di Melaka, kluar lagi. 2 hari di KL, Safar lagi. 4 hari di Kelantan. Setiap kali berpindah tempat, masih bole solat Jamak dan Qasar.

DAN KALAU RAGU2, BUAT SPT BIASA

Setelah puas jemaah Yishun dihidangkan ilmu Fiqh ni, Mufti pon sambung kuliah Tafsirnya….

‘?li `Imr?n:98 – Katakanlah (wahai Muhammad): “Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu ingkarkan keterangan-keterangan Allah, padahal Allah sentiasa menyaksikan apa yang kamu lakukan?”
‘?li `Imr?n:99 – Katakanlah: “Wahai Ahli Kitab! Mengapa kamu menghalangi orang-orang yang beriman daripada menurut jalan jalan (ugama Islam), kamu hendak menjadikan jalan Allah itu bengkok terpesong, padahal kamu menyaksikan (kebenarannya)? “Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.

Ringkasannya:-

Org2 Madinah terdiri dari golongan Ansar daripada dua kaum utama, Aus dan Khazraj.
Sblm mrk beriman kpd Islam, dulu mrk berperang atas bermcm2 sebab. Hinggalah sampai akhirnya mrk beriman lalu hidup aman damai lagi bersatu.
Ketika lalunya sorg Yahudi, Shas Bin Shabir (minta kesahihan nama) yg benci melihat kemesraan antara 2 kaum Aus & Khazraj, yg dulunya bermusuhan. Lalu menyuruh pengiringnya supaya berkumpul dgn golongan Ansar tadi dan mencocok mrk supaya berbalahan kembali. Dan benar, hingga berdiri & gaduh 2 pemuda Aus & Khazraj termakan hasutan pengiring Shas.
Pertelagahan ini dilapor kpd Nabi saw yg menyusul ke Madinah. Dan kaum Ansar begitu marah melihat kedatangan beliau yg mau mendamaikan.
Tapi akhirnya deklarasi seorg Ansar yg mafhum nya di omputeh kan Tuan Mufti…..
“We started the day with hatred, but ended the day with love”

=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=÷=

Meh kengkawan apa dapat kita pelajari dari kuliah Tafsir ni.
1) camna nak solat Jamak dan Qasar (skrg korang sibuk nak gi cuti melancong kan?)
2) Lihat kpd keadaan kita skrg ni saper penghasut di kalangan kita? Ada ciri2 keyahudian tak dlm diri kita? Sibuk nak kata si Yahudi begitu begini, kita muhasabah. Perangai Yahudi takmo ikot, suka laga2kan org.

Wallahu a’lam. Jk benar, dtg dari Allah. Jk salah, bukan dari Tuan Mufti tapi dari kedaifan saya yg memahami.
Sila perbetulkan jk bersalahan.

 next Sun 14/12, klas sambung. In a fortnight Sun 21/12, klas no have.

audio aja- klik bawah

4169:Ustaz Sallim Jasman dec2114

Sunday, December 21st, 2014

Kuliah maghrib setiap ahad – fiqh man haji jld4 _ms 891bab Hadanah :hak penjagaan anak2 -rahsia..” __bersamaan 29hb safar1436H  di masjid darul Ghufran

tar032:Ustaz Abdul Shafi Nurul Anwar dec1814

Sunday, December 21st, 2014

Kuliah duha setiap khamis dgn syarah ”-Kurnia Rabbani Limpahan Rahmani _ms101_bencana yg di timpa pada orang yb beriman_ di masjid en naeem bersamaan 25hb safar 1436H

4158:Sohibus Somahah Dr Mohd Fatris Bakaram dec1314

Thursday, December 18th, 2014

Syarahan dgn tajuk-”cakap salah _diam pun salah –tiga tunggak utama amr ma’ruf nahy munkar(ilmu ,kelembutan dan kesabaran) ” di masjid al Muttaqin bersamaan 21hb safar 1436H sabtu.

4165:ustaz Drs Ahmad Dahri dec1314

Wednesday, December 17th, 2014

Kuliah dhuha sabtu  dgn syarah _-ms5 -orang yg memiliki ilmu“_di masjid En naeem  bersamaan 20hb safar 1436H.

4162:Ustaz Jazair Jummat dec1014

Wednesday, December 17th, 2014

Kuliah tafsir isyaa setiap Rabu di masjid en naeem dgn syarah_” surah al qalam ayat 1-4 bhg2 bersamaan 18hb safar 1436H

4168:Ustaz Jazair Jummat dec1714

Wednesday, December 17th, 2014

Kuliah tafsir isyaa setiap Rabu di masjid en naeem dgn syarah_” surah al qalam ayat 5-7  bersamaan 25hb safar 1436H